Sunday, 13 September 2015

RESEPI MAKANAN DARI LABU

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah..hujung minggu yang santai lagi ceria ni, Ju nak share resepi makanan yang Ju suka dan juga anak Ju suka..hihi..

Labu kebiasaanya dibuat masak lemak labu, pengat labu kan..Ini antara resepi paling glemer lah kan. Untuk anak-aank kecil biasanya akan dibuat puree labu. Sebab rasanya manis, lembut dan kalau korang tengok kat buah labu yang dah empuk masak tu...perasan tak urat-urat buah tu..betulke nama dia urat..?? hahaha...sama macam kat buah betik...itulah rupanya kandungan fiber dalam labu...fiber tu..bagus tau...

OK, resepi yang Ju selalu buat ialah cucur labu. Senang sangat aihhh...


Bahan-bahan:

labu dalam separuh biji
tepung
air (untuk merebus labu, nak stim pon boleh)
gula merah 9nak letak gula putih pun boleh)
susu pekat manis @ susu cair (ada masa letak, ada masa tak..so, option lah kan..)
garam secukup rasa

Cara-cara:
1. Rebus labu atau stim. Labu cepat empuk tau berbanding kentang. So, tak perlu lama sangat la nak merebus atau nak kukus tu..
2. Lenyek labu.
3. campur tepung, susu, gula, garam. Gaul sebati. Sebenarnya labu ni lembut  walaupun nampak macam keras bila kita adun, bila dah goreng..lembut je. Jangan samakan adunan nak buat cekodok tu yer. Sebab cekodok kalau nampak mcam keras, memag keraslah cekodok tu. Tapi, labu special kes.....hihi..

Kalau nak membeli tepung, Ju galakkan korang semua pilih tepung yang ditulis "tanpa benzoyl peroxida". Sebab tepung yang sebegini, ialah tepung tanpa bahan peluntur. Tapi, kalau tak dapat juga..takpe, pakai lah tepung apa pun..janji namanya tepung gandum...Jangan pulak korang pakai tepung ubi plak nak buat cucur labu nih...jadi lain plak kang.....kalau jadi lain..jangan salahkan resepi Ju plak...kikiki..


Banyak khasiat labu....Boleh baca kat  bawah ni..antara khasiat labu ialah kaya dengan kalsium untuk kuatkan tulang. Haaa..bukan kene minum susu je nak dapat kalsium kan...Boleh juga dapat dari makanan lain. Ju, semestinya lah kan..top up kekurangan kalsium badan dengan Ostematrix Shaklee. Tulang kuat, melawas senang, tidur selena-lenanya dan badan pon segar sangat. Takde la liat sangat nak bangun bila jam dah bunyi pukul 4 atau 5 pagi tu...


Okey, dah baca..sila lah ke kedai mencari labu. Takpun yang ada kebun tu poko labu, boleh intai kot ada labu yang dah elok masak. Buat cucur labu. Sedap petang-petang mengopi..tak pun buat sarapan pagi...

Selamat mengasapak dapur dengan cucur labu resepi by Juliza

Shaklee...Always Safe, Always Work and Always Green

Image result for get in touch

Fb : Juliza Sarif 
Call/ sms/ whatsapp / telegram : 0133081376
[ID : 888399] Your Best Trusted Consultant & Distributor



No comments:

Post a Comment

Terima kasih bagi feedback..ceria selalu..

Popular Posts